Selvejende døgninstitution

Vi er altid åben - også i weekenden

Børnehuset Sdr. Skovvej er en selvejende døgninstitution beliggende centralt i Aalborg tæt på by og grønne områder. Børnehuset henvender sig til børn af forældre med skiftende arbejdstider, hvorfor ansatte fra Aalborg Universitetshospital har fortrinsret til de fleste af pladserne. Vi ønsker med vores udvidede åbningstider at støtte op om familien, så børn og forældre har mulighed for at holde fri sammen.

For at få en plads hos os i Børnehuset, skal der kunne fremvises dokumentation for udvidet pasning fra begge forældres arbejdsleder/chef. Dokumentationen skal sendes til pladsanvisningen, når I har fået visiteret en plads.

Hos os er tryghed omdrejningspunktet, hvilket vi bl.a. praktiserer gennem hjemlige rammer, genkendelighed, fleksibilitet for forældrene og generelt et tæt forældresamarbejde.

Børnehuset rummer en vuggestue med stuerne Krudtuglerne og Troldeungerne samt en børnehave med stuerne Rød og Blå.
Normeringen er 23 i vuggestuen og 36 børn i børnehaven.

Døgn

Dag- og weekenddelen har lukket alle helligdage samt påskelørdag, juleaftensdag og nytårsaftensdag - mens døgndelens åbningstider strækker sig ind over udvalgte helligdage.

Døgndelen

Døgndelen kan alle ugens dage benyttes, hvis der er et arbejdsmæssigt behov.

Børn som bruger døgn og weekenddelen, har også behov for fridage, derfor er det vigtigt at de holder weekend på hverdage, så barnet oplever at holde fri sammen med far og mor.

Ældre søskende til og med 4. klasse, kan benytte døgndelen fra kl. 14.15 til kl. 07.45. Pris pr. gang: ca. 235 kroner.

Man kan i tilfælde af ændret vagt, melde sit barn til/fra døgn mandag til fredag inden kl. 12.00. til weekenden skal vi vide det senest fredag kl. 16.30. Såfremt ingen børn er skrevet på til natten, omlægges personalets timer til dagtimer, derfor er det vigtigt at informere personalet om ændringer i jeres mødetid.

Weekenddelen

Lørdag og søndag: kl. 6.30 - 16.30.

Børn og søskende der bruger weekend/dagdelen, får mad af huset.

Ældre søskende fra 6 år og med 4. klasse kan også benytte weekend/dagdelen. (tilmelding senest fredag kl. 10.00) Pris pr. gang: 235 kroner.

Søskende der sover her op til weekenddage, skal være hentet inden kl. 08.45 - ellers betales der også weekend/dagtakst. (pris 235 kroner).  Kommer man før kl. 14.15 betales der også weekenddag takst (pris 200 kr. +døgntakst 200 kroner)

Døgn/weekenddelen kan kun benyttes i det omfang begge forældre er på arbejde eller til møde i forbindelse med arbejdet, lige som der ikke kan passes børn, ved både forældre og børns sygdom.

Forælder på barsel kan ikke benytte den udvidede åbningstid, derfor betales der kun for en dagplads – det er vigtigt at meddele pladsanvisningen telefon 99 31 28 22 eller vores afdelingsleder Eva Sæderup 41961040 tidsrummet for barselsorloven.

I nat - og weekenddelen søger vi at skabe et hjemligt miljø, der skaber tryghed for barnet. Vi mener, at det er vigtigt, barnet oplever, at der er forskel på dag, aften og nat; at barnet ikke er i dagtilbud hele døgnet - og at nat - og weekenddelen på den måde mere opleves som en forlængelse af hjemmet.

Dette gør vi ved at:

• Have øje for at barnet i døgnpasning, kan have ekstra behov for omsorg og tryghed
  • Være opmærksomme på barnets individuelle behov og ritualer omkring sovetid
  • Have øje for barnets trivsel, når barnet er her i mange timer
  • Forældre kan komme og være her sammen med deres barn, så meget de vil. De er velkommen til at komme og putte barnet eller sove med før og efter en vagt.
  • Første gang barnet skal sove her, tilstræbes at der er en pædagog barnet kender
  • For børnenes vedkommende, så vidt muligt tilbyde samme seng i dag - og døgndelen
  • Tilbyde aktiviteter i døgn og weekenden der lignende dem, der forgår i hjemmet (for eksempel bage kage, se TV, gå i ZOO, i skoven og ind til byen)
  • Tilsigte at søskende bliver integreret i samværet/dagligdagen på lige fod med Børnehusets øvrige børn
  • Indrette døgndelen så hjemligt som muligt (for eksempel dagligstue med sofaer, TV).