Børn i udsatte positioner

Børn i udsatte positioner tager vi hånd om

Det skal fremgå af vores pædagogiske læreplan, hvordan det pædagogiske læringsmiljø tager højde for børn i udsatte positioner, så børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse fremmes.

Vi tager højde for og involverer børn i udsatte positioner, så deres trivsel, læring, udvikling og dannelse fremmes

Alle børn skal udfordres og opleve mestring i lege og aktiviteter.
Langt de fleste børn vil på et eller andet tidspunkt i deres institutionsliv, opleve at de har brug for lidt ekstra støtte fra de voksne. Det kan være hvis ex. barnet har været syg i en længere periode, skilsmisse, har brug for talepædagog eller hjælp fra Træningscentret. Her vil vi altid i samarbejde og dialog med forældrene lægge en plan for, hvordan vi bedst hjælper og støtter barnet.

I Børnehuset arbejder vi med ICDP som et pædagogisk redskab. Personalet er uddannet i ICDP og arbejder ud fra de 8 samspilstemaer. Personalet har fokusbørn, som de i perioder giver en ekstra indsats. Vi laver ofte videoer af vores arbejde og bruger videoerne til at se på samspillet imellem barnet og den voksne eller børn og børn.

Vi vil løbende invitere forældrene til trivselssamtaler, og har i den forbindelse mulighed for at holde dialogmøder, hvor vi inviterer forskelligt fagpersonale med, til at give vejledning omkring evt. udfordringer for barnet eller familien. Fagpersonalet kunne ex. være talepædagog/sprogpædagog, ergoterapeut, fysioterapeut, socialrådgiver, psykolog eller sundhedsplejerske.

Med det vores tværfaglige samarbejde:

Vi vil:
Medvirke til at børn der møder udfordringer får den nødvendige støtte. Desuden være opmærksomme på, om det enkelte barn og familie har udfordringer, der kræver en særlig indsats.

Fordi:
Vi er en del af Aalborg Kommunes generelle dagtilbud og den forebyggende og støttende indsats overfor børn. Det er således både vores mål og pligt at bruge vores faglighed til at støtte barnet, hvis barnet har specielle udfordringer.

Ved at:

• Inddrage forældrene tidligt
  • Afholde Dialogmøder med forældre og inviteret fagligpersonale
  • Være opmærksomme på det enkelte barns trivsel, og sørge for at barnet inkluderes i fællesskabet.
  • Være opmærksomme på ændringer i barnets humør eller adfærd.
  • Stå til rådighed for forældrene såfremt de ønsker råd og vejledning.
  • Tage problemer op med barnets forældre, hvis barnet ikke trives, har et særligt behov, eller kræver en særlig indsats, i institutionen eller hjemmet.  Eksempelvis give barnet pauser / skærme barnet for støj / ekstra omsorg og tilbyde den ekstra indsats dagligdagen tillader.
  • I perioder give det enkelte barn/familien ekstra omsorg og støtte.
  • Være i dialog om børn med særlige behov på stuemøder og/eller
    personalemøder.
  • Bruge ICDP som redskaber til at støtte barnets udfordringer.
  • Tilbyde den ekstra indsats dagligdagen tillader.
  • Vurdere i hvilke situationer Børnehusets tilbud og faglighed slår til, og hvornår vi må/skal rette henvendelse til andre instanser

Vores samarbejde med andre instanser udgøres af

• Sprogstøtte og sprogpædagog
  • Familieafsnittet (jævnfør underretningspligten)