Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogisk læreplan

Børnesyn, dannelse, børneperspektiv, leg, læring og børnefællesskaber er nøgleord for vores pædagogiske læreplan

Det pædagogiske grundlag består af en række fælles centrale elementer, som skal være kende­tegnende for den forståelse og tilgang, hvormed der skal arbejdes med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i alle dagtilbud i Danmark.

De centrale elementer er:

  • Børnesyn.
    Det at være barn har en værdi i sig selv.
  • Dannelse og børneperspektiv.
    Børn på fx 2 år og 4 år skal høres og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og demokratisk forståelse.
  • Leg.
    Legen har en værdi i sig selv og skal være en gennemgående del af et dagtilbud.  
  • Læring.
    Læring skal forstås bredt, og læring sker fx gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret.
  • Børnefællesskaber.
    Leg, dannelse og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale fastsætter rammerne for.
  • Pædagogisk læringsmiljø
    Et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunktet for arbejdet med børns læring.
  • Forældresamarbejde. Et godt forældresamarbejde har fokus på at styrke både barnets trivsel og barnets læring.
  • Børn i udsatte positioner. Alle børn skal udfordres og opleve mestring i lege og aktiviteter.
  • Sammenhæng til børnehaveklassen. Sammenhæng handler blandt andet om at understøtte børns sociale kompetencer, tro på egne evner, nysgerrighed mv.”

Loven fastsætter, at alle elementer i det fælles pædagogiske grundlag skal være udgangspunkt for arbejdet med den pædagogiske læreplan og dermed det pædagogiske arbejde med børns læring i dagtilbud.”

Nogle elementer i form af fx børnesynet skal altid være til stede i det pædagogiske læringsmiljø, mens andre elementer som fx arbejdet med at skabe en god overgang til børnehaveklassen kan være mere til stede i nogle sammenhænge end andre.

Profil for vores pædagogiske arbejde i børnehuset

Børn tilbringer i dag generelt mange timer i institutioner; for Børnehusets børn er der tilmed tale om aftener og weekender, derfor har vi som institution fået et mere udtalt medansvar i forhold til børnenes almene opdragelse og socialisering.  

Vi har medansvar for at skabe et miljø, hvori det enkelte barn gennem samspil med andre har mulighed for at udvikle unikke kvaliteter; har mulighed for at tilegne sig færdigheder og udvikle kompetencer. Børnene har mulighed for at stifte bekendtskab med en bred vifte af normer og værdier, således at barnet på baggrund heraf på betryggende vis kan finde ud af, hvad han/hun står for som person.

I børnehuset Sdr. Skovvej tager vi udgangspunkt i ICDP og har alle været på uddannelse i dette. ICDP er en pædagogisk metode med fokus på at udvikle vores relationskompetencer i mødet med børn og forældre. Metoden tager udgangspunkt i, at ansvaret for den gode relation til barnet ligger hos pædagogen, og denne er yderst afgørende for barnets udvikling, læring og trivsel i Børnehuset.

ICDP bygger på 8 samspilstemaer der styrker vores fokus på den gode, nærværende og lærerige relation til barnet. Med udgangspunkt i ICDP gør vi bl.a. brug af filmklip af samspil til egen pædagogisk udvikling, barnets sol til forældresamtaler og vi har stuevis fokus på stjernestunder i hverdagen, som vi deler med kollegaer.

Tryghed, genkendelighed, rutiner og ritualer prioriteres højt i Børnehuset. Rammerne er vigtige for os og har stor betydning for trivsel, fordi vi som (voksne, personale, pædagoger eller omsorgspersoner) arbejder på skift. Børnene kender os på tværs af huset - vuggestue, børnehave og døgn. Vi er et fælles Børnehus som hjælper hinanden, besøger hinanden, leger sammen, mødes på legepladsen, er sammen i døgn.

Vi oplever børn som (stor)trives, børn som er trygge og glade selvom de er i døgn med voksne fra den (en) anden afdeling.

Børnehuset er barnets andet hjem om aftenen og i weekenderne, og børnene skal her opleve trygge og faste rammer. Kl. 17.00 slutter normal vuggestue og børnehave og døgndelen åbner. Barnet spiser sammen med personalet aftensmad, og har mulighed for et bad, hygge med tv, spille spil, godnatmad og højtlæsning inden sengetid. Vi forsøger at følge de rutiner barnet har hjemme omkring putning til nat, så forskellen mellem hjemmet og Børnehuset ikke bliver stort. 

Nøgleordene er for os et harmonisk menneske, der kan balancere imellem:

Selvstændighed

Sociale færdigheder

Er stærke og livsduelige mennesker  

Udvise ansvarlighed

 

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

  • det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.