Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Opstart og overgang

Den gode overgang mellem hjem, Børnehuset og videre til skole

Livet er fyldt med overgange – som vi i Børnehuset vil gøre trygge, støtte, skabe sammenhæng og give plads til – fx

  • når der i dagligdagen siges goddag og farvel
  • når dagligdagen går sin gang/også fra dag til døgn
  • når der kommer nye børn i Børnehuset
  • forberede kommende skolebørn til skolestart

At skabe sammenhæng handler blandt andet om at understøtte børns personlige og sociale kompetencer. Trivsel skaber sammenhæng i hverdagen, så vi alle føler os forbundet med hinanden. (Tryghed/tillid) (Det at vi er en døgninstitution, og har børnene på alle tider af døgnet understreger tryghed/tillid). Sammenhæng i dagligdagen, alle ønsker at være en del af fællesskabet, have venner og gode relationer.

I Børnehuset prioriteres tid og ressourcer, til indkøring og overlevering, så det enkelte barn/familie føler sig som en del af Børnehusets børnefællesskabet. Når et barn starter i Børnehuset, byder vi velkommen til hele familien.

Vi giver plads og rum til sårbarhed i nye sammenhænge og overgange hos barnet og familien. Der kan være særlige situationer fx ved flytning, skilsmisse, dødsfald, en ven flytter, opstart i vuggestue, børnehave og skole, som kræver en særlig indsats og støtte i hverdagen.  Vi ser det som en vigtig opgave, at vi i samarbejde med forældrene, hjælper barnet med trygt at komme igennem de udfordrende overgange, så det giver sammenhæng i børnenes hjem, liv og i Børnehuset.

Til at fremme vores samarbejde med forældrene, er det vigtigt med:

  • Daglige snakke med forældrene, det skaber sammenhæng
  • Nyhedsbreve, og information på Aula
  • Forældresamtaler
  • Fortællinger fra hjemmet

For at gøre overgangen fra hjemmet til vuggestuen god for nye børn arbejder vi med:

  • Opstartssamtale
  • Besøge vuggestuen; barn og forældre besøger vuggestuen og fornemmer stemningen.
  • Primær pædagog tager imod barnet
  • Tid og rum til indkøring af nyt barn
  • Korte dage for barnet, hvis muligt opfordres forældrene til at give børnene korte dag i indkøringen.
  • Velkomstbrev

For at gøre overgangen fra vuggestuen til børnehaven god for vuggestuens ældste børn arbejder vi med:

  • Udefra kommende børnehavebørn får en opstartssamtale, opfordres til at besøge os, vi afsætter tid og ressourcer til indkøring
  • Overleveringssamtale fra vuggestue til børnehave (primær pædagog og forældrene)
  • Besøg i børnehaven (flere børn er ofte med på besøg fra vuggestuen)
  • Velkomstbrev
  • Snakke når vi mødes i dagligdagen eks. på legepladsen, ”vi glæder os sådan til du skal i børnehave
  • Opfordring til korte dage i starten, barnet skal bearbejde mange nye indtryk
  • Tid og rum til indkøring

 

Fra børnehave til børnehaveklasse

Det sidste år i Børnehuset, er børnene en stor de af tiden i Stjernegruppen, som er de ældste børn og derfor kommende skolebørn. Det er helt særligt og har høj status, når man bliver Stjerne efter sommerferien. Stjernegruppen har høj prioritet og der tilrettelægges pædagogisk læringsmiljø med forberedelse og sammenhæng til overgang til skolen.

Vi arbejder med børnene ved at:

  • Børnene har Stjernestund flere gange om ugen
  • Får et Stjernerum
  • Større ansvar/forventninger i dagligdagen
  • Hjælpe de små
  • Må være alene på legepladsen
  • Stadig fokus på de 6 læreplans temaer som har tæt sammenhæng med børnehaveklassens arbejde
  • Arbejder med ”Hop om bord” som de fleste skoler arbejder med
  • Kendskab til tal, bogstaver, former osv. (understøtter lysten til at lære)
  • Fokus på trivsel, børnefællesskaber, relationer, nye udfordringer, empati
  • Selvhjulpen – tøj, wc, madpakke
  • En særlig afslutnings dag/fest for Stjernegruppen
  • Øver motorik – klippe, bruge blyant, sidde stille
  • Vente på tur, lytte til andre
  • Vi besøger og samarbejder med mange skoler.

Vi samarbejder med forældrene ved at:

  • Have samtale om skoleparathed i efteråret
  • Evt. samtale med PPR/talepædagog
  • Samarbejde om skoleparathed
  • Give tilladelse/underskrift til samtale/overlevering til skole