Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogisk læringsmiljø

Pædagogiske læringsmiljøer der giver alle børn mulighed for at trives, lære, udvikle og danne sig

Et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunktet for vores arbejde med børns læring. I Børnehuset er vores pædagogiske læringsmiljøer dynamiske, og der er plads til forskellighed.

Vi planlægger det pædagogiske læringsmiljø, så det inddrager hensynet til børnenes perspektiv og deltagelse, børnefælleskabet, børnegruppens sammensætninger og børnenes forskellige forudsætninger.

Hele dagen er et stort læringsrum, hvor samspillet mellem de daglige rutiner, børnenes fri leg og aktiviteter er læringsmiljøer, som børnene indgår i hele dagen. I Børnehuset forsøger vi at tilrettelægge hverdagen, så vi har veksling mellem de voksenstyrede aktiviteter, rutiner og den fri leg, så børnene får de bedste betingelser for at udvikle sig.

Rutinepædagogikken har en stor betydning hos os. Personalet møder pga. aften og døgn ind på forskellige tider, og her har rutiner stor betydning for børn og personalet.

Ved at:

  • Vi siger altid goddag og farvel til børn og forældre
  • Være nærværende og omsorgsfulde voksne
  • Se barnet individuelt i gruppen og handle pædagogisk på baggrund af dette
  • Give medansvar og inddrage barnet i det daglige arbejde (fx at lave mad, dække bord, rydde op, feje m.m. – aldrig lave noget uden et barn)
  • Tage godt imod barnet
  • Alle følelser er i orden - glæde, sorg, vrede, frustration, ”ked af det”…
  • Give barnet en fornemmelse af egen krop (fx ved i vuggestuen at tale med barnet om kroppen under bleskift).
  • Give plads til forskelligheder. Barnet skal have lov til at være sig selv. Barnet er ”ok”, som det er!
  • Fejre barnets fødselsdag samt andre begivenheder i barnets liv
  • Bevidst prioritere dage uden planlagte aktiviteter, for herved at følge børnenes egne initiativer såvel det enkelte barn, og gruppen som helhed
  • Tage godt imod nye børn - velkomstbrev - velkomstskilt - forberede de andre børn, på at modtage en ny kammerat
  • Synliggøre barnets tilhørsforhold via fødselsdagstoget, gruppebilleder, fotoplancher m.m.
  • børnene oplever Børnehuset som et rart sted at være, et sted som er inspirerende, motiverende, udfordrende og inkluderende
  • Forsøge at sætte sig i børnenes sted, indhente viden direkte fra børnene
  • Være bevidste om de fysiske rammer såvel indendørs som udendørs og om materialevalg, inventar, støj og de sikkerhedsmæssige forhold