Pædagogiske rammer
Børn tilbringer i dag generelt mange timer i institutioner; for Børnehusets børn er der tilmed tale om aftener og weekender, derfor har vi som institution fået et mere udtalt medansvar i forhold til børnenes almene opdragelse og socialisering.
Vi har medansvar for at skabe et miljø, hvori det enkelte barn gennem samspil med andre har mulighed for at udvikle unikke kvaliteter; har mulighed for at tilegne sig færdigheder og udvikle kompetencer. Børnene har mulighed for at stifte bekendtskab med en bred vifte af normer og værdier, således at barnet på baggrund heraf på betryggende vis kan finde ud af, hvad han/hun står for som person.
I børnehuset Sdr. Skovvej tager vi udgangspunkt i ICDP og har alle været på uddannelse i dette. ICDP er en pædagogisk metode med fokus på at udvikle vores relationskompetencer i mødet med børn og forældre. Metoden tager udgangspunkt i at ansvaret for den gode relation til barnet ligger hos pædagogen og denne er yderst afgørende for barnets udvikling, læring og trivsel i Børnehuset.
ICDP bygger på 8 samspilstemaer der styrker vores fokus på den gode, nærværende og lærerige relation til barnet. Med udgangspunkt i ICDP gør vi bl.a. brug af filmklip af samspil til egen pædagogisk udvikling, barnets sol til forældresamtaler og vi har stuevis fokus på stjernestunder i hverdagen som vi deler med kollegaer.
Tryghed, genkendelighed, rutiner og ritualer prioriteres højt i Børnehuset. Rammerne er vigtige for os og har stor betydning for trivsel, fordi vi som (voksne, personale, pædagoger eller omsorgspersoner) arbejder på skift. Børnene kender os på tværs af huset vuggestue, børnehave og døgn. Vi er et fælles Børnehus som hjælper hinanden, besøger hinanden, leger sammen, mødes på legepladsen, er sammen i døgn.
Vi oplever børn som stortrives, børn som er trygge og glade selvom de er i døgn med voksne fra den anden afdeling.
Børnehuset er barnets andet hjem om aftnerne og i weekenderne, og børnene skal her opleve trygge og faste rammer.
Kl. 17.00 slutter normal vuggestue/børnehave og døgndelen åbner.
Barnet spiser sammen med personalet aftensmad, og har mulighed for et bad, hygge med tv, spille spil, godnatmad og højtlæsning inden sengetid. Vi forsøger at følger de rutiner barnet har hjemme omkring putning til nat, så forskellen mellem hjemmet og Børnehuset ikke bliver stort.